![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
2019-12-24 ![]() Best wishes,
2019-12-23 ![]() Best wishes,
2019-12-15 ![]() Best wishes,
2019-12-10 ![]() Best wishes,
2019-12-01 ![]() Best wishes,
2019-11-17 Best wishes,
2019-11-17 Best wishes,
2019-08-12 Best wishes,
2019-07-21 Best wishes,
2019-07-04 Best wishes,
2019-06-17 Best wishes,
2019-05-29 Best wishes,
|
2018-12-01 Merry Christmas,
2018-11-20 Best wishes,
2018-07-19 Best wishes,
2018-05-20 Best wishes,
2018-04-13 Best wishes,
2018-04-07 "This movie deserves to have another sequel due to the ingenious effort of the director and the whole crew." Read the full revies here: Utah Film Festival Best wishes,
2018-04-04 Best wishes,
2018-03-11 Best wishes,
2018-01-23 Best wishes,
2018-01-18 Best wishes,
2018-01-04 Best wishes, "Vilsen" production team
2018-01-02 Best wishes, "Vilsen" production team
|
2017-11-28 Best wishes,
2017-11-22 Best wishes,
2017-11-21 Best wishes,
2017-11-02 Best wishes,
2017-11-01 Best wishes,
2017-10-29 Best wishes,
2017-10-20 Best wishes,
2017-10-10 Best wishes,
2017-08-03 Best wishes,
2017-08-01 Best wishes,
2017-07-29 Best wishes,
2017-07-06 Best wishes,
2017-07-03 Five Continents International Film Festival Best wishes,
2017-06-23 Best wishes,
2017-06-07 Best wishes,
2017-05-31 Best wishes,
2017-05-30 Best wishes,
2017-05-12 Best wishes,
2017-05-12 Best wishes,
2017-04-27 Best wishes,
2017-04-18 The Philip K Dock Film Festival program Best wishes,
2017-03-13
Best wishes,
2017-03-13 Best wishes,
2017-02-28 Best wishes,
2017-02-14 Best wishes,
2017-02-13 Best wishes,
2017-02-03
London Independent Film Awards Best wishes,
2017-02-03
Best wishes,
2017-02-01 Best wishes,
2017-01-21 Best wishes,
2017-01-18
Best wishes,
2017-01-07 Proud wishes,
2017-01-01 Best wishes,
|
2016-12-09 Med vänlig hälsning,
2016-12-08
Med vänlig hälsning,
2016-12-01 http://himpff.com/november-2016-winners.html Best wishes,
2016-12-01 https://mitti.se/nyheter/tirzitis-hollywoodpris-regidebut Med vänlig hälsning,
2016-11-20 Med vänlig hälsning,
2016-11-20 Med vänlig hälsning,
2016-11-18 Med vänlig hälsning,
2016-11-13 Med vänlig hälsning,
2016-11-12
Med vänlig hälsning,
2016-10-17 Med vänlig hälsning,
2016-10-17
Med vänlig hälsning,
2016-10-13
Med vänlig hälsning,
2016-10-12
Med vänlig hälsning,
2016-10-12 Med vänlig hälsning,
2016-10-12 Med vänlig hälsning,
2016-10-11 Med vänlig hälsning,
2016-10-11 Lyssna här! http://sverigesradio.se
Med vänlig hälsning,
2016-10-10 Med vänlig hälsning,
2016-10-10 Med vänlig hälsning,
2016-10-06 Vi satte oss ner i en utav salongerna med kring 200 platser och det var verkligen en rolig upplevelse att få se Vilsen på stor duk. Det var faktiskt första gången vi såg filmen i det formatet, tidigare har det bara varit textkopior på högst en 50". Nästa gång vi ser filmen ska vi även dra på volymen lite mer än biografmaskinisten på Capitol vågade. Han körde på volym 4 och vi kom fram till att volym 5 är bäst! Man vill ju att Ekis och Cabels ljud skall upplevas på bästa sätt! I övrigt kan vi konstatera att det nu är drygt 2 veckor kvar till premiären. Det känns surrealistiskt och väldigt roligt att vi äntligen ska få visa upp vad vi jobbat med alla dessa år. Med vänlig hälsning,
2016-09-27 Matte painting is a part of VFX that gives to point to adapt the reality to your own mind. I mean, that sometimes it’s hard, or even impossible to shoot in some places, or having the mood or wheather that you need for a special footage. And matte painting lets you use part of real shoot footage and part of virtual set, converting the plate in a new place, location or ambient. Combining different techniques you can change many elements, or even replace all the environment, shooting against a green screen. This lets you an extreme freedom to work on your scene later. When Rasmus invited me to be part of this project, I knew it was a hard work but at same time it had a great potential. In this case, I had the luck of helping a lot in the visual design of some scenes. For me , that I consider myself a creative person, it was a great thing. The first I did for the film, were some concepts to get a mood about the film. It was difficult because of the special conditions where part of the film are. A dark ambient, and difficult light conditions overall. It was very diffferent to the things I had done till then. That freedom to create some ambient was nice, and funny. It was an early stage of the project. This film represent a big part of my evolution as matte artist. I passed many hours working in the mattes and concepts, and it really helped me a lot to grow as artist. To improve my skills, and play with things that were new for me. There were different kind of mattes, including some invisible mattes. Perhaps they let me less freedom to work on, but really funny to deal with. Perhaps It’s a work that people doesn’t see, but it’s part of the magic of cinema. The goal here is that people doesn’t notice your work. I worked on several mattes to build some locations and ambiences, and that includes a virtual set from a roof to complete some shots out of real set, trying to get the CG roof very similar to real roof. Most of times I received indications from Rasmus, our Director, about how scenes should look and working in contact with the rest of the team we tried to get the perfect mood for each scene. Some scenes needed to be “designed” visually, and I tried to set them up, creating part of the look. One of biggest work for me, was the ritual room. I stablish an initial idea and look, and then were lucky to have part of the set built physically for shooting there. Nice to see how my concept turned in a film location. Working in high definition was a nice thing. It lets you work with more detail, and get a better look. A big step forward for me, indeed. I think this film is a great project, done with lots of effort, talent, and the result is great. It worth the effort. Carlos
2016-09-25 Pian näet elokuvan Suomessa!
2016-09-11 Enjoy!
2016-06-28 The distributor Lucky Dogs are the ones that provide the film to be seen in Sweden, Norway, Finland and Denmark. Lucky Dogs are now releasing the films The Lobster and Angry Indian Goddesses that comes out this summer. Lucky Dogs have worked a lot with shocker and thriller, but have a wide range of films. More info, and a new teaser and trailer will come later, and great thanks to all involved in the production and everyone waiting to see the film. Let the show begin,
2016-02-15
All the best,
2016-01-31 This of course applies to every role in the machinery and when making a movie like this, where you might shoot the different scenes, with long time periods apart, it is a great comfort knowing and trusting the people around you. The familiaraty is important to make you (me) feel secure enough to take that extra step or leap of faith in to the work. The crew on VILSEN are exceptionally nice people and open for creative debate. Which is awesome. Director of Photography Stefan Bommelin gives the scene a beautiful gritty look. My fellow actors deliver with honours. I look mean. That is good. I am happy. My work here is done. Having had the privilige to follow the film in its cutting progress also and giving feedback during the journey, I now can´t wait to see the final versions. Friends, collegues, cineasts! It is all coming together. Soon. The end is nigh. Or rather the completion. Then another journey starts. And another, hopefully. Til then. Live well and prosper and may the force be with you. I will be back! Here´s looking at you, kid. You talking to me? You had me att hello. Pretty please, with sugar on top. Give me a bucket, I got to throw up! Life´s lika a box of chocolates. Peace and love! Urban Bergsten
2016-01-01 As the scenes were being prepared and as we gradually worked through the shots, small changes were implemented, in an almost organic fashion, to the actions and portrayals of the character I had taken on. This is one of the blessings of working with a closely knitted independent team like this one: creativity is promoted rather than being held as a crutch. Understandably, there are many productions in which there is simply no room for changes or improvisations to be made on the spot due to time/money and organisational constraints, but in indie films and the like, greater freedom like this allows for a fresh breath of life to be infused into the work that’s being put into it. A lot of time was devoted to talk about the characters and motivations and such, and even as we strolled around on the set, a lot of decisions and changes were made due to the inspiration that we got from the constructions and physical presence, which is also something that I think should be promoted more often. We easily forget how a physical presence or location affects us and what it does to a movie production, especially in a time where we tend to assume we can just “fix it in post”. It is almost invaluable for an actor to get intimately acquainted with surroundings, creatures or effects that our characters are used to being around, or have a special relationship with. Acting against green screen or “imaginary” scenery or creatures is certainly viable aswell, but there is an immediacy and a visceral, raw approach to that which you can directly see. Also, physical props and the like can be re-used and work instantly with shifting light settings and such, which is sometimes a pain to reenact with virtual objects. The shots in the “chamber” were dark and brooding, and my character was part of a very special organisation there, with ambitious plans they aimed to fulfill. To work together with the other actors in scenes like this is very intense but also very rewarding. I especially remember how we had informal talks regarding the relationships between the characters and our different views on the “cataclysmic event” that all of our characters were working towards. What I truly hope comes across in the final movie is that there is somehow an awareness of the intricacies of the underlying dichotomy; that it’s not just good vs. evil, but rather various perceptions of what is justified and “the right thing to do”. Perhaps such themes are too grand a scope to envelop in a drama thriller, but here’s to hoping. If nothing else, it’s been a supremely fascinating production and I am sure it will be an awesome movie. Putting effort and time into this has been an utter privilege! Regards
|
2015-12-28
Not everything can be anticipated or planned ahead of time, but it certainly goes a long way to at least rehearse crucial and complex scenes, even if it isn’t at full scale.
Sometimes an idea for a shot, prop, or action may seem great, but will fall flat for an unanticipated reason when brought to life. This may seem rather obvious, but many filmmakers don’t spend as much time planning out the technicalities of their individual shots as they potentially could.
/Rasmus Tirzitis
2015-11-26 Det vi kan göra innan dess är att hjälpas åt att uppmärksamma filmen, dela klippen, sprid ordet om Vilsen till så många av era vänner som möjligt och be dem göra detsamma. /Rasmus Tirzitis
2015-10-26 I was already finished in early 2015 but some tweaks here and there might (haha) have happened afterwards. Rasmus wanted me to revisit the world of Vilsen one more time to create the End Credits (the score part) and to make an end note to it all just felt great. As I was working with the music an old friend of mine, Sofia, called and said she was in town. I have not seen Sofia in many years, so it was a blast to see her. She told me the orchestra she is playing in could probably record something with me. The next day! My orchestrator is in Los Angeles so I had to fix it myself and in no time. The day after I met up with a chamber orchestra version consisting of brass, woodwinds and strings. In the end I made the best out the situation and I pleased with the end result. I went through my choir recording with the choir I recorded last year for Vilsen to mix it in. The end result of the end credits (score part) is first a reminder of some of the music in the film and then it bursts out and become a rather intense piece of music. When Rasmus (director) heard the cue he told me: - "Talk about saving some of the best cues to the end. Shit, this is good. I like it a lot. A really dark and beautiful piece of music. Truly inspiring too! It gave me ideas for both trailers and other films! You have succeeded again! " When a director praises you like that you smile! A good day at the office. /Simon Kölle
2015-10-05 If you want to do something exciting you choose to use exciting music, or quick cuts, or you choose to reveal bits of information, or hide bits of information from them. Obviously it all starts with the script but in terms of the exact timing that you’re using, that’s down to the editing of the film, and to a certain extent the cinematography and the lighting and the visual effects, but in terms of what the audience sees and where their eyes are guided around the screen, for the entire movie that is editing. Editing is a very solitary process but you also have to be meticulously organized and I don’t mind being both of those things. I am happy to concentrate on the tiny details of a cut down to the frame, and also I love working out the puzzle of the bigger picture of the picture, manipulating the audience in terms of the pace of the film and how bits of information are revealed to them so they can put the story together in their head in the most interesting way. I am constantly thinking back over all the films that I’ve seen. I have to say, the biggest privilege which some people don’t think about, is being the first person to see the film "come to life". /Rasmus Tirzitis
2015-08-24 När jag så kommer på plats blir jag tillfrågad om jag vill ha en större roll, en roll med repliker, som kriminaltekniker Johanna, Dino´s högra hand. Detta innebar att min statistscen fick filmas utan att mitt ansikte syntes och håret utsläppt. Man fick ju inte se att det va jag. Denna snutt i filmen tror jag dessutom är helt bortklippt i nuvarande version. Plötsligt va jag nu alltså Johanna, tuffa, orädda, modiga och lite kaxiga tjejen som tar vad hon vill ha. Min första scen med repliker skulle spelas in i Göteborg, i hangaren. Jag pluggade in allt så det skulle sitta som en smäck. Ska tilläggas att detta va min allra första replikroll någonsin så nervositeten va total. Märk av min förvåning (och skräck) när vi har repmöte med regissören och det första han säger är: Jag har skrivit om scenen och alla repliker!!! HJÄLP, PANIK! Där och då lärde jag känna och tycka om Rasmus Tirzitis. Tror även att scenen blev till belåtenhet trots att jag envisades med att säga ”titanskruv” istället för ”titanspik”. Jag är stolt över Johanna, att ha fått spela henne och varit med att forma henne. Att på allt detta lägga en retsam regissör som medvetet väntar med sitt ”tack” efter tagning bara för att han vill se vad vi skådespelare gör... Det är det som gör det här lilla extra och många skratt. När jag inte hade scener att spela in hade jag många gånger hand om catering. Jätteroligt pussel som ibland stressade och körde ihop sig när man plötsligt skulle vara med i extrascener. Jag lärde mig massor under dessa tre år vi spelade in och har redan lite smått börjat få gehör och fler roller trots att filmen inte är släppt ännu. Ser med spänning fram emot att äntligen få se det slutgiltiga resultatet. Jag har ju sett på nära håll och vet vilket otroligt arbete hela underbara teamet lagt ner för att nå precis dit vi vill. Vi är många som väntar och längtar men jag vet att det kommer vara värt det för Vilsen är något ni aldrig sett förut. Avslutar detta blogginlägg med största TACK till alla i världens bästa filmcrew. Många vänner för livet! Jag ser fram emot att arbeta tillsammans igen med fler spännande manus. Kram Monika
2015-07-29 Technology is not really my job. My job is to work with the script and finding the best way to shoot the movie and working with the actors, which we all interpret what is in the script and trying to find the ideal approach. My job is more about capturing the feeling and essence of the scenes. I was grateful for the actor who turned to me on the spot with their views, for they understood their characters better than I did in some cases. Moreover, made it that everything went much faster. So, to summarize all had actors of different styles, but all equally easy to work with and had an equal commitment for the film.
To be an artist is to me very much about to open doors and trying new things. As long as there are new doors to open, I don't see it why not take it as it comes. /Rasmus Tirzitis
2015-07-08 The film starts very grounded and realistic, so the sound portrayed just that. As the story develops and reality starts to blur, the soundscape morphs into something more. It was lots of fun to work with a sound pallet that consisted of largely of industrial, mechanical, abstract, and electrical sounds, side by side with soothing forest and natural ambiances because there is a lot of room to augment reality. The environment changes drastically as the film progresses, so it really was fun to have the sound of the atmospheres reflect that and get darker as the film unfolds. It took a lot of hard work by a lot of really talented cast and crew. I'm glad to see that we have a film that truly represents all of the talent and passion put into it. /Cabel Adkins
2015-05-24 /Christian Kinell
2015-04-12 Sometimes, dubbing adds an actor's voice who didn't do the performance at all. The most famous of these might be the Darth Vader Voice. Although David Prowse was the actor inside the original costume, the character's voice was provided by James Earl Jones in the final film. But ADR is very specific: voices, most often a line at a time. Sounds easy, right? Wrong. There's a whole set of "gotchas" that are a library's worth of articles by themselves, around the problem of making words spoken in the studio sound like they were actually recorded on location. From Wikipedia: Dubbing, mixing, or re-recording, is a post-production process used in filmmaking and video production, in which additional or supplementary recordings are "mixed" with original production sound to create the finished soundtrack. The process usually takes place on a "dub stage." After Sound Editors edit and prepare all necessary tracks (dialogue, ADR, effects, Foley and music), the dubbing mixer or mixers proceed to balance all of the elements and record the finished soundtrack. /Rasmus Tirzitis
2015-03-27 /Rasmus Tirzitis
2015-03-15 A special effects make-up artist is part modeler, part sculptor, part painter, part chemist and part beautician. Makeup artists need to learn how to mix different chemicals to create moldable materials that are safe for close contact with skin. They must be skilled modelers and sculptors who can create a three-dimensional alien face using character designs from the art department. Then, they need to be able to apply that mold to an actor’s face. They also need to be able to use more traditional makeup techniques to seamlessly blend the real and the artificial. /Rasmus Tirzitis
2015-03-10 In other news, we're still hard at work with finishing the film. We have a total of around 400 VFX-shots in the film, which is a lot to organize and animate, but we are well on our way. That's all for now! More news soon! /Rasmus Tirzitis
2015-02-26 Eki has previous worked with no less than 46 albums, done ads and commersials, and are traveling all around the world as a DJ. Our composer, Simon Kölle, worked together with Eki while creating the vignette for a new SVT-serie. /Rasmus Tirzitis
2015-02-08 Last week we showed the new trailer at Gothenburg International Film Festival (GIFF) for investors and distributors. As for the progress of Vilsen, things are going well! We are in crunch-mode right now trying to get all of the VFX-stuff done (and it is A LOT), as well as the music and sound design. We have the NEW trailer we made for GIFF being release online and lot of exciting things to show you in the coming weeks, so hang in there! /Rasmus Tirzitis
2015-01-18 De senaste fem månaderna har vi jobbat hårt med post-produktionen av filmen, det vill säga efterarbetet. Kortfattat kan man säga att det inkluderar att klippa ihop allt vi filmat till en film och att sedan lägga på alla ljud, all musik och alla specialeffekter. Visst, vi har jobbat med post-produktionen parallellt med inspelningarna också, men efter att filmen blev färdigklippt i oktober har vi nu möjlighet att se filmen i dess helhet och jobba med en komplett film, om än i rå-material. Du som har besökt oss på några av de mässor vi närvarat på (Comic-con och Sci-fi World) hade möjligheten att se en ny dokumentär med aldrig tidigare visat material, och i slutet av förra året så tog vi fram en ny trailer för Vilsen som vi tog med oss till USA och visade upp på American Film Market i Los Angeles. Trailern väckte ett intresse för filmen och vi kunde knyta nya kontakter på bland annat utlandsmarknaden. Allt eftersom tiden har gått har vi också fått klara fler klipp och fler scener i post-produktionen och vi använde oss utav ett par av dom nya scenerna och med deras hjälp förbättrade vi trailern ytterligare eftersom det nu är dags för ännu en internationell tillställning där trailern ska visas upp. Redan nästa helg så kommer Vilsen trailern att visas på Göteborgs Internationella Film Festival, och nedan ser du en stillbild ifrån tidigare under veckan, då Nordisk Film hjälpte oss att färgkorrigera trailern. /Christian Kinell
2015-01-07 Den här filmen speciell film då den troligen flugit lite under radarn en del. Det häftiga med den här filmen (som släpps senare i år) är bland annat att jag gör musiken, nej men skämt åsido så är det häftiga att filmen är förhållandevis unik inom svensk film med tanke på dess story. Det är en story som kan verka rätt banal med mord i Göteborg som polisen ska lösa men det är så mycket mer än det. Att vi till stor del följer en kvinnlig pastor på hennes märkliga och brutala resa är bara det coolt. Det är en minst sagt mörk och spännande film med en del scener som utan tvekan aldrig tidigare gjorts i Sverige. Nu när fler och fler kommit in i projeketet så har också den sammanlagda erfarenheten ökat markant. Jag började kika lite på vad mina kära kollegor gjort tidigare och de som jobbat och jobbar (inlklusive mig själv) med Vilsen har bland annat medverkat i: Min musik tar stor plats i filmen och nu när jag är inne på sista 20 % i mitt komponerande så inser jag att jag kommer sakna det här projektet när det blir klart, men samtidigt ska det också bli kul att se hur filmen och musiken kommer tas emot. Filmen har totalt tagit 3 år att göra ungefär och det är ännu en hel del postproduktion kvar. Drivkraften har varit och är att presentera en unik svensk långfilm som är spännande och mörk. Nyligen hade jag en närmast magisk natt med Vilsen. Jag stängde av mina skärmar och slutade titta på filmen och gjorde musik bara med känslan av filmens sista riktigt tunga upptrappning. Något hände som kompositören John Powell (Shrek, Happy Feet), som jobbat mycket med Hans Zimmer, brukar kalla att få filmen "under sina fingrar". Det är ett ögonblick som jag och även bland annat Zimmer helt och hållet kan skriva under på att det finns ett sådant ögonblick i alla större projekt. Det skedde nu med Vilsen och när jag började applicera det jag jobbat med på bilderna så skedde magi. Nu går jag in i slutskedet med musiken och jag kommer då också gå igenom allting som jag hittills har gjort och jobba lite på detaljer. Att se Vilsen växa såhär är otroligt kul! /Simon Kölle
|
2014-12-23 /Rasmus Tirzitis
2014-10-20 Rasmus, som sällan är rådvill på plats, tog ett aktivt beslut och ordnade upp det på bästa möjliga sätt, och sett ifrån mitt eget perspektiv, både som skådespelare på plats och som producent här i efterhand, så blev hela scenen mycket bättre nu, än vad den var tänkt från början. Vill du se filmen "I fickan #27" så finner du den under filmer, och vill du se hur Rasmus löste dilemmat, så finner du svaret i nedan filmklipp.
2014-10-15 Vad innebär detta? Betyder det att filmen är klar ... Nej ... Inte ens i närheten. Det betyder att bilden är låst och får inte ändras. Eventuella ändringar i klippningen från och med nu kan tvinga delar av det fortsatta arbetet att behöva göras om. Det har varit en mycket lång redigeringsprocessen. Vi har som tidigare nämnt arbetat kontinuerligt med att finslipa klippningen på filmen, även innan vi filmat färdigt allting. Detta har resulterat i att vi kunnat optimera våra möjligheter att hitta tonen och hitta vilket spår vi vill styra in filmen mot. Nu går produktionen in i nästa fas: ljuddesign, musikkomposition,färgkorrigering och data effekter. Hela den process kommer att ta ett par månader - sen är vi färdiga! Även om vi ännu inte är vid mållinjen, så känner jag att en stor tyngd lyfts från mina axlar. Klippningen av filmen känns riktigt bra och jag är mycket stolt över det vi har skapat. /Rasmus Tirzitis
2014-10-11 Ljuddesign och effekter kommer att ta ett par månader att slutföra tillsammans med ADR och Foley. Att göra detta är en tidskrävande process eftersom vi vill optimera upplevelsen för publiken. Bilden skickas sedan för finputsning inklusive färgkorrigering, och när bilden är klar, går vi över till slutfasen och den slutgiltiga mixningen av filmen. Post-produktionsprocessen är en av de viktigaste processerna eftersom allt äntligen sätts ihop och vi därefter kan se och höra Vilsen i sin helhet för första gången. Förhoppningsvis har ni nu fått en bättre förståelse för var vi är i processen och vad som krävs. Tack för ert fortsatta intresse och stöd för filmen. /Rasmus Tirzitis
2014-08-31 Det gick rysningar genom hela mig, vilsen var ju precis vad jag var just då! Efter att ha läst manus stod det klart för mig, jag skulle ta jobbet och fokusera på något annat än min sorg. Jag började arbetet med att ta fram karaktärerna, ett ganska omfattande, men ack så roligt jobb. Inspelningen började och jag träffade många nya människor som jag idag har äran att kalla mina vänner. Under inspelningens gång hade jag blivit intresserad av skådespeleri, och gick några kurser i method acting. Detta undgick inte Rasmus, som ville prova mig för en liten roll i filmen. Sagt och gjort, jag provade, och gjorde tydligen bra ifrån mig, för jag fick den. Jag fick uppleva att göra film från andra sidan kameran, det här var ju också himla roligt! Inspelningen fortsatte och livet gick vidare mellan inspelningsperioderna, och mitt intresse för skådespeleri fortsatte, faktiskt så mycket att jag fortsatte gå kurser, och fick även andra roller i andra projekt. För att göra en lång historia kort, Vilsen hjälpte mig genom den svåraste perioden i mitt liv, och den födde även en ny karriär. En riktigt omvälvande resa! Magdalena Eriksson
2014-08-26 I helgen avslutade vi det sista klippen och scenerna för Vilsen. Jag vill ta tillfället och uttrycka hur tacksam jag är för allt ert stöd. Jag vill tacka mitt fantastiska team och mina otroliga skådespelare. Genom ert hårda arbete och er enorma järnvilja har vi kommit dit vi är nu. Vi har gjort en film, gått genom ljus och mörker, kämpat, skrattat, gråtit, tidiga morgnar och sena nätter. Alla i Vilsen har varit som en liten familj som växt och blivit allt större under de två år som vi jobbat med filmen, och många av er har varit med redan från början. Ni har alla inspirerat mig till att utvecklas och utmana min egna kreativitet. Jag har njutit framför monitorn vid varje inspelningsdag. Det har varit ett mycket spännande projekt hittills som fortsätter att utvecklas. Varje pusselbit som faller på plats gör den hel och starkare, och jag längtar till att dyka ner i klipprummet och låsa filmen. Nedräkningen kan börja! /Rasmus Tirzitis 2014-07-27 Om man inte har arbetat med att klippa ihop en film eller har någon insyn i hur processen ser ut kan det vara svårt att förstå hur det hela går till. Jag spelar in mycket material så vi får mycket täckning för varje dag, så jag ska kunna bygga en scen och sedan kunna omarbeta den och hitta nya infallsvinklar i hur den kan berättas. Jag älskar redigeringen! Det är första gången som jag verkligen trivs och kan göra ett hantverkt av berättelsen. Vid inspelning sker saker så snabbt, jag måste alltid vara reaktivt arbetande och tänka på fötterna. /Rasmus Tirzitis
2014-06-15 När jag satt där och hörde kören sjunga dessa specialkomponerade stycken så kände jag vid flera tillfällen hur jag fick gåshud över armarna, och under en av pauserna så frågade jag Simon om några av de bitar jag hört och vilka scener som dom var tänkta att användas under. Jag kunde inte annat än le och känna hur rätt vi träffat för den här filmen genom att ta in Simon i projektet när han bekräftade att det var vid precis de scener jag trodde att musiken skulle vara till.
2014-05-29
2014-05-21 Jag går ofta all in i mina projekt och framförallt när tidspressen inte är enorm. När jag gjorde musiken till filmen "Drakar och Demoner - Tronländaren" så hade jag 40 personer i musikavdelningen och det ser redan nu ut som att det kommer bräckas med Vilsen! Nu är det inte mängden folk som spelar någon roll utan givetvis vad de gör. Lidingö Kammarkör som är kring 40 personer kommer sjunga in två av filmens teman och de kommer även sjunga in olika effekter och mindre speciella partier. Min vapendragare Joel Forssell har jag tagit in som arrangör vilket i sådana här sammanhang innebär att han strukturerat upp mina melodier och stycken och skrivit noter som passar en kör. Joel har hand om kontakten med kören och samarbetar i sin tur med körledaren som i det här fallet är en erfaren och väldigt duktig sådan. En cellist i England har redan spelat in det ena temat och jag jobbar just nu febrilt med att gå igenom olika delar av filmen för att sätta en stämning som utgår från mina samtal med Rasmus. Jag är också väldigt intresserad av ljud och mixning vilket gör arbetet med Danijel Djuric roligt och spännande. Min tanke är att skapa ett förhållandevis unikt sound för Vilsen och det är baserat på en ganska klassiskt grund som mixas med en skitig och skarp stil. När jag nu såhär i början sitter och tittar på materialet så slås jag av hur filmen är gjord och klippt med musik och ljud i bakhuvudet. Alla bra klippare jag känner har en känsla för musik och det kan man absolut säga om Rasmus som ju både är regissör och klippare här. Min tanke är att skriva en bunt blogginlägg under resans gång och kanske även komma med smakprov och videomaterial. So far är vi i början av projektet för min del och jag experimenterar en del med soundet och stämningen. Vilsen kommer bli mörk som bara den, men jag försöker också hitta den melankoli och den ömhet som finns hos flera karaktärer och inte minst huvudrollen. Det här är en mångbottnad story som nästan kräver ett dynamiskt soundtrack som har en röd tråd men som ändå på något vänster möjligen kommer kännas som flera i ett. Ungefär som ett kinderägg som uppfyller tre önskningar på en gång med både något "spännande", "något att leka med" och givetvis "choklad". Ja, fast förhoppningsvis "liiite" mer spännande ska vi nog kunna fixa till än den gamla klassiska reklamen nedan.
2014-05-19 /Rasmus Tirzitis 2014-05-13 Med vänlig hälsning.
2014-04-21 Vi åkte sedan in mot City och hamnade på Hamngatan vid Brunnsparken där Lidman kommer åkandes med sin civilpolisbil. Det blev mycket snygga bilder kan jag lova! Utanför Operan var det likadant när Lidman kommer inkörandes och vi får med Operan, Göta Älvsbron och Läppstiftet. Därefter åker vi mot Polishuset och Ullevi, men tyvärr fick vi inte filma nära polishuset då detta nu mer var ett säkerhetsobjekt. Vi avslutade några bilder från Göteborgs stolthet Avenyn där vi fick fina bilder över både avenyn och city. Att vi kan få dessa bilder kommer göra att vi både på ett lätt förklarande sätt kan befästa att filmen utspelar sig i Göteborg, och samtidigt även få en mer exklusiv upplevelse för publiken än vad vi kan få genom enbart handhållen kamera. /Göran Sjögren
2014-04-10 Eftersom vi gör hela filmen med handkamera, för att få en rå och skitig känsla, har Stefan kameran på axeln hela dagarna. Man kan faktiskt säga att hela filmen vilar på Stefans axlar och då är man inte långt ifrån sanningen. För att han inte ska få ryggskador bär han en så kallad Swedish Cameleon som lägger tyngden på höfterna istället för axeln. Det är en lättnad att slippa åkvagnar och stativ. Skådespelarna behöver inte stanna på märken; ett litet kliv åt sidan bara med handkameran så är bilden justerad och behöver inte tas om. Oftast har en fotograf en B-foto vars uppgift är att se till att bilderna är skarpa, så fotografen kan folusera helt på komponeringen av bilden, men Stefan gör båda uppgifterna. Han gör ett enormt arbete för att filmen ska se så bra ut som den gör. /Rasmus Tirzitis 2014-03-31 Det är faktiskt inte så länge tills du kan se filmen. Sakta, men säkert minskar antalet kvarvarande inspelningstillfällen, vilket du kan se i statistiken här till höger, och som du säkerligen redan vet så jobbar vi parallellt med efterarbetet, så även vi börjar kunna se ljuset i tunneln, och en det är med blandade känslor jag börjar inse att fas ett i det här äventyret snart är över, och det är dags för fas två. Jag avslutar dagen blogg med en av regissörens Instagram-bilder, och du som vill se mer, kan söka efter "#vilsenfilmen" på sociala medier. Med vänlig hälsning.
2014-03-25 Vi har ingen ”studio” där vi spelar in, vi flyttar oss från plats till plats, överallt där inspelningsplatserna finns, tar vi oss. Man skulle kunna säga att vi liknar en resande cirkus. Det är en stor mängd människor, prylar och bilar man behöver flytta från plats till plats, och nu efter två års produktion, så har vi blivit riktigt smidiga att ta oss till en location, göra det vi behöver göra och åka därifrån. Här nedan ser ni både en bild och ett filmklipp ifrån bygget av ritualrummet, och om bara några dagar kommer det vara färdig och dags för oss att börja spelas in i. Du följer väl oss på sociala medier så som Twitter, Instagram och Facebook? Vi kommer givetvis att publicera bilder ifrån vår inspelning i ritualrummet där. Sist i dagens blogginlägg ser ni en digital skiss på hur stämningen och ljuset ska vara i rummet när det är färdigt. Allt detta gör vi för att matcha vår konceptskiss, som du finner i inlägget ifrån 15 mars en bit ner på denna sida. /Rasmus Tirzitis
2014-03-24 Vår starka sminkduo från Västerås, Robin Lögdö och Magdalena Eriksson, träffades under slutet på förra veckan för att arbeta med en av de sminkeffekter vi ska använda oss utav. I sekvensen som vi ska spela in kommer en av våra karaktärer att få handlederna uppskurna, och för att åstadkomma den effekten kommer Robin att applicera latex-delar över handledarna på skådespelerskan. Robin tog hjälp av Magdalenas handleder som mall och gjöt av dem. /Rasmus Tirzitis 2014-03-23 /Rasmus Tirzitis
2014-03-22 Under gårdagen träffade Robin en av filmens skådespelerskor och gjorde en av gjutning av hennes ansikte. Avgjutningen kommer han sedan använda för att pröva olika smink applikationer och för att skådespelerskan inte ska behöva sitta med under alla tester Robin gör, så när vi väl är på plats kommer applikationerna passa skådespelerskans ansikte perfekt. /Rasmus Tirzitis 2014-03-20 /Rasmus Tirzitis
2014-03-17 Dock kommer slutversionen av filmen inte vara så här lång. Det här är filmen i sin längsta längd och med allt så kallade "fettet" i. Nästa steg blir att trimma ner filmen till en mer kommersiell längd, och en gyllene regel som är väldigt behändig att använda sig utav är att betrakta en scen med inställningen "Hur sent kan vi gå in i scenen och hur tidigt kan vi lämna den". Flera intressanta tankar och idéer lyftes under mötet och ett par av dessa kan ni ta del av genom att titta på "I fickan på Christian Kinell" nummer 24 /Rasmus Tirzitis 2014-03-15 2014-02-13 2014-02-04 Det var sent på kvällen en helg i slutet av juni, alla var trötta och det här var den sista scenen för dagen som vi skulle göra, men hur vi än försökte så fick vi inte till det. Varken replikerna eller tajmingen satt, och vi brainstormade flertalet gånger om hur vi skulle göra för att få till det. Ett av förslagen som dök upp då var att helt sonika stryka scenen, och detta var ju en scen som vi ändrat i sista stund, för i det första utkastet så innehöll det en utspilld kaffekopp... Det hela slutade med att jag ledsnade efter sjugosju omtagningar, eller något i den stilen, och bara gick ut ur bild. Den tagningen blev den bästa, och den vi bestämde oss för att använda! Med vänlig hälsning.
2014-02-03 2014-01-27 Söndagen spenderade vi i en green-screen studio och filmade både en futurisk scen samt några scener som vi behövde få in personer i som inte var med under själva inspelningen av scenen. Det är fantastiskt vad man kan göra med dagens teknik.
2014-01-06 Nästa inspelning är planerad att ske i slutet på januari och då ska vi bland annat filma en tillbakablick till 80-talet där tittarna får stifta bekantskap med ett par nya ansikten samt även en hel dag med bara greenscreen-scener. Du har säkert redan sett att året inleddes med att avsnitt 22 av "I fickan" kom ut, och där du bland annat kan se en känslostark scen filmas, och fotoalbumet har uppdaterats med ett par nya bilder. Vi kommer den närmaste framtiden att uppdatera sponsorernas fotoalbum med minst en ny bild i veckan, så håll koll på hemsidan, för 2014 är ett år då vi tror mycket kommer att hända inom produktionen som du kan ta del utav.
|
2013-12-04 Vi har även valt att släppa den video vi visade i samband med vårt crowdfunding-event på Filmhuset, och den är enbart för dig som sponsor. Du finner den ibland filmerna i menyn här till höger.
2013-11-20
2013-11-12 2013-10-01
2013-08-23 Nu när vi filmat 74% av filmen och vi har de riktigt mastiga bitarna kvar av filmen att göra, så har vi en betydligt tydligare bild hur vi vill framställa filmen. Det finns mycket man kan planera och förbereda hur man vill ha filmen, men det är först när man filmat tre fjärdedelar av filmen man verkligen har en bild av vad man gjort, alla har hittat sina karaktärer, vi har en tydlig ton och stil på scenerna. Just nu planerar vi för de kommande inspelningarna i Stockholm, två helger i september och en helg i oktober. Ni som följer oss här har en del spännande material att ta del av under hösten. Med vänliga hälsningar,
2013-07-15 Den andra inspelningsveckan skedde i Göteborg där vi bland annat filmade de sista scenerna på polishuset, hemma hos den aningen mystiske samlaren samt den i media så uppmärksammade slutscenen på Esperantoplatsen. Nu är 74% av filmen färdiginspelad och kvar återstår, förutom ett par kompletterande inslag, ett par stuntscener och hela slutstriden, något vi räknar med att klara av under totalt 13 inspelningsdagar. Med vänlig hälsning.
2013-05-13 Precis som förra året kommer vi att ha en längre inspelningsperiod under sommaren, och håller just nu på som bäst att planera allt som rör den. Med vänlig hälsning.
2013-04-09 Vi släpper den viden för att vi behöver fler som dig, som är med och sponsrar den här produktionen och hjälper oss att få den precis så bra som vi vill ha den, och tanken är att släppa den videon under första halvan av april. I mitten av mars avslutade vi två intensiva dagar där vi under en en enda helg lyckades att filma inte mindre än 23 timmar. Totalt 14 manussidor fick vi omgjort till rörlig film, och vi hann även med att filma Margareta Strands sista scen i produktionen. Finns det något som du som sponsor tycker saknas på den här delen, så har du nu chansen att påverka oss. Sänd ett mail på webmaster@vilsen-filmen.se med dina förslag. Med vänlig hälsning. |